budak baik
Posted on Wednesday, November 13, 2013 at 21:21

Assalamualaikum ;)
Alhamdulillah, selesai solat isyak walau pun perut lapar. tengah marah nie sebab belum dapat makan tapi, ape ade hal. dugaan nama nye, redha je. 

aku teringat masa zaman kecik-kecik dulu, solat magrib ngan isyak la paling aku rajin sekali. hha, tapi dungu lagi time tuh. ade ke patut lepas abes je solat magrib terus bangun solat isyak, pada hal belum masuk waktu ==' kalau tak salah la, aku pun dah tak ingat. hhu, masa kat poly plak lagi hebat. orang pegi solat kat masjid ramai-ramai, aku ngan member satu kepala nie boleh menyorok dalam bilik. last, kena denda. amek kau!

darjah satu dulu, sekolah sungai gelugor. ustaz ape ntah nama nye, dia ajar macam mana nak solat. ustaz tuh kelakar, sampai sekarang ingat lagi muka ngan suara dia. petang tuh kena pegi surau, dia nak buat amali solat. memang excited sebab dapat solat ngn kawan-kawan, tapi IQ aku time tuh tak tinggi. belum upgrade & low capacity, hha. dah amek wudhuk cantik, pakai telekung lepas tuh ustaz cakap " kita solat berjemaah ye ". aku pun follow la, ingat kan solat amek syarat gerak-gerak je. rupa nye kena solat betul-betul, aku tak faham maksud amali time tuh. hha, waktu tengah rukuk aku boleh pegi tegur member sebelah & cakap " balik nanti tunggu aku ye ". dia tak reply, aku buat dek je la. bila dah abes solat ustaz bagi balik, kemudian mmber tadi cakap " kenapa ang tak sembahyang tadi fifah? tak baik tau cakap dalam solat! " mak aii, malu gila time tuh. hha, bese la. baru nak membesar, bukan nye pandai sangat lagi. 

ustazah Hamidah, ustazah yang memang kenal sangat ngan perangai aku dari tingkatan satu sampai tingkatan empat. dia la yang banyak melayan perangai aku, tapi kalau dia marah aku tak berani. ingat lagi zaman friendster dulu, belum start myspace ngn facebook lagi. nak di jadi kan cite aku free hair kalau tak sekolah, tak sangka plak ade yang pegi mengadu pasal isu besar taik hidung nie. ustazah panggil pegi bilik guru, kena soal macam-macam pasal gambar profile tak bertudung. Ana pun kena bebel time tuh tapi tak tahu punca, sape la manusia yang kuat mengadu nie =='

pape hal pun, ustazah Hamidah la yang banyak tolong aku hafal surah Al-Waqiah. Alhamdulillah pas, exam pun oke. dia selalu pesan suruh berdoa mintak hidayah dari Allah, aku buat. tiap-tiap malam mintak, tapi tak dapat. nama pun manusia, lambat sikit dah tak nak mintak. lepas tuh terus tak mintak dah, sekarang dah boleh fikir. baru tahu & baru rasa :') lega sangat, Allah bagi peluang lagi. syukur sangat. 

dulu masa kecik, lepas magrib mengaji ngan ibu. ibu selalu cakap " ouh, kalau maen kat taman suara dengar sampai ke atas rumah. kalau mengaji, suara langsung tak dengar! " maklum la, takut tersilap sebut. last, kena cubit paha la ape lagi. ibu hantar aku ngn Diela pegi mengaji kat Qiraati Nurul Syifa', progress aku ngan Diela lambat. bukan sebab kami tak pandai mengaji, ustazah muda tuh gatai. pilih kasih, puii. ade ke patut mamat umur 16 tahun tuh boleh mengaji ngan dia sampai 6 page sehari lepas tuh dekat sejam bersembang macam kat tempat makan ==' aku ngan adek aku tak sampai 10 minit dia suruh berhenti baca & sambung esok, payah kalau mengaji ngan ustazah muda. ish ish ish. 

sekarang dah pandai semua, belajar ngan ustazah Hamidah bab tajwid ngan   taranum. tak sangka aku pandai lenggok taranum, tapi tak berani nak cuba pertandingan taranum sebab tajwid aku hanyut ==' zaman sekarang pakai application je, tapi tak seronok sebab tak dapat peluk cium macam kitab Al-quran ;)

aku teringat arwah opah, sifat arwah opah turun kat ibu. sebiji >< bila balik kampung je, dalam pukul 4 or 5 pagi kot akan bunyi la suara opah kejut kan semua orang bangun solat subuh. kalau tak silap opah selalu solat subuh kat surau, opah berjalan kaki pegi sendiri. kekadang dengar gak suara opah tengah mengaji, walau pun aku cucu dia tapi kami tak rapat.

ingat lagi, dia seronok kalau cucu-cucu dia balik. kalau buka cite drama melayu, dia tak layan sangat. tapi cuba buka gerak khas, hhe. ibu cakap opah suka tengok AC Mizal, hhu. tapi, aku bersyukur sebab hari-hari terakhir dia adalah bersama aku ngan ibu. pemergian opah aku dapat rasa, sedih bila kenang kan balik. kami tak rapat, tapi bila terbau aroma kopi kat dapur terus teringat opah. 

p/s; Al-fatihah buat opah ngan atuk :')

0 Comment:


Post a comment


« Newer Older »


TOP▲
© 2011-2013 F I E F I Z A I N I.
Design by L.O.V.E & Powered by Blogger.
Best viewed using Google Chrome with a resolution of 1366 x 667.